מהם סוגי המדרסים הקיימים? השוואה בין סוגי מדרסים שונים

שתפו

אם בעבר מדרסים היו נחלתם של ספורטאים בעיקר או בודדים עם בעיות רפואיות לפתרון בעיות ספציפיות בכף הרגל, היום אנשים רבים מבינים את חשיבותם של מדרסים בשמירה על הבריאות. כפות הרגליים של כולנו נמצאות בתנועה במהלך היום ויכולות לקבל פגיעות וזעזועים תוך כדי הליכה ולגרום עקב כך לכאבים בכף הרגל, בקרסול ובברכיים.

ישנם מספר סוגים שונים של מדרסים הקיימים בשוק. במאמר הבא נסקור את סוגי המדרסים השונים ואת ההבדלים ביניהם:

  1. מדרסי מדף – מדרסים גנריים אלו מיוצרים באופן המוני ותעשייתי וניתן לרכוש בחנויות פארמה\ספורט\כל חנות נעליים. בדרך כלל מיוצרים מספוג או ג'ל וזמינים בטווח רחב של גדלים על מנת להתאים למידות נעליים שונות. מטרת מדרסים אלו היא לשפר את האחיזה של הרגל בנעל במקרים בהם הרגל צרה והנעל רחבה לדוגמה. מדרסים אלו מעוצבים על מנת לספק תמיכה כללית לכף הרגל כדי לשפר את היכולת של הנעל בבלימת זעזועים ואינם מתאימים לטיפול בבעיות אורטופדיות של כף הרגל.
  2. מדרסים אורטופדיים בהתאמה אישית (מדרסי LCT) – מדרסים אלו מעוצבים בהתאמה אישית לכף הרגל ומיוצרים על בסיס תבנית או על בסיס סקירה תלת מימדית של כף הרגל. מדרסים אלו בדרך כלל ניתנים בהמלצת רופא או פודיאטור (מאבחן ומטפל בבעיות רפואיות של כף הרגל והקרסול) ומשמשים כדי לתקן בעיות ספציפיות בכף הרגל כגון: כף רגל שטוחה או קשת גבוהה. מדרסים מיוצרים במערכת פיסול ממוחשבת. LCT הן ראשי תיבות של Laser Computerized Technology . אלו מדרסים המיוצרים בטכנולוגיה מתקדמת ללא מגע יד אדם,  ולכו רמת הדיוק וההתאמה במדרסים אלו היא גבוהה. המערכת סוקרת את כף הרגל מהקרסול ועד לאצבעות בתלת מימד על ידי קרני לייזר.  הסקירה מספקת איסוף וניתוח נתונים מקיף ומדויק. נתוני הסריקה מועברים למערכת CNC היוצקת ומכינה את התבנית של המדרס באופן אוטומטי, ללא התערבות אנושית, בהתאמה אישית לכף הרגל.
  3. מדרסים לפי מידת גבס –  לפני הנחת יציקת הגבס על פי מידות כף הרגל בהתאמה אישית ליצירת המדרס עושים אבחון. מאבחנים את טווחי התנועה של מפרקי הקרסול ומפרקי הבהונות ובודקים את מבנה הבהונות. לוחצים על כף הרגל בנקודות שונות כדי לאתר נקודות כאב. כחלק מהאבחון בוחנים את גוון כף הרגל, שינויים בגוון העור באזורים שונים בכף הרגל יכולים להעיד על אזורי לחץ. בודקים את עובי כף הרגל על מנת לאבחן את מצב רקמות השומן. בודקים את העקבים של כפות הרגליים במצב עמידה סטטית. יבקשו ממנו לעמוד על קצות האצבעות כדי ללמוד על תפקוד שרירי השוק ושרירי הקרסול. בדומה לאבחון לפני יציקת מדרסים אחרים בודקים גם את אורך הרגליים על מנת לוודא שאין הבדלים משמעותיים בין רגל אחת לאחרת. מטרת מדרסי הגבס היא לספק תמיכה לכף הרגל ולסייע בפיזור עומסים.
  4. מדרסים פונקציונליים –  המדרסים פונקציונליים יכולים להתאים ולהקל על הכאבים בכפות הרגליים לכלל האוכלוסייה, ללא קשר לבעיה ספציפית. אך מטרתם העיקרית היא לפתור בעיות של קשת גבוהה בכף הרגל וקשת נמוכה (פלטפוס). המדרסים מסייעים ביציבה נכונה של מנח כף הרגל. מדרסים פונקציונליים עשויים משילוב של חומרים קשים ורכים והם יכולים להתאים למנעד רחב של סוגי נעליים ומתניידים בקלות לנעליים שונות.
  5. מדרסים מולטי פונקציונליים – מדרסים מולטי פונקציונליים מתאימים לאנשים הסובלים בעיות אורטופדיות בכף הרגל כגון: דורבן, פלטפוס, קשת גבוהה בכף הרגל, חולי סכרת. בדומה למדרסים אורטופדיים אחרים המדרסים הפונקציונליים שומרים על מנח כף הרגל בצורה יציבה, בולמים זעזועים ומפחיתים עומסים. הפחתת עומסים היא קריטית מפני שעומס על כפות הרגליים עשוי להוביל להקרנת כאבים על הברכיים, הגב התחתון, בצוואר וכמובן גם בכפות הרגליים עצמן. מדרסים אלו הם דינמיים וניתנים לשינוי בהתאם לצרכים הרפואיים.
  6. מדרסים חצי קשיחים – מדרסים חצי קשיחים מספקים יציבה לכף הרגל בעת הליכה או לפעילויות ספורט. רוב המדרסים החצי קשיחים עשויים משכבות מעורבות של חומרים רכים עם חומרים יותר קשיחים, הרכב המדרס ייעשה בהתאם למבנה כף הרגל. מדרסים חצי קשיחים מומלצים על פי רוב על ידי רופאים לילדים, על מנת לטפל בכף רגל שטוחה או לטיפול בבעיות של סיבוב פנימי או סיבוב חיצוני של כפות הרגליים. כמו כן, מדרסים אלו מסייעים בדרך כלל לספורטאים להקלת הכאבים באימונים ובתחרויות. מדרסים אלו פחות יציבים ממדרסים קשיחים
  7. מדרסים לתמיכה לקשת גבוהה – מדרסים אלו מעוצבים על מנת לספק תמיכה לקשת כף הרגל. הם יכולים לסייע בהקלה על כאבים הנגרם ממצב רפואי כגון דורבן ברגל וגם יכולים לסייע בשיפור היציבה ובהפחתת תחושת העייפות הכללית.
  8. מדרסי ג'ל – מדרסים אלו עשויים מחומר רך כמו ג'ל ומעוצבים על מנת לספק רפידה נוספת לנעל ובלימת זעזועים לרגל. מדרסים אלו משמשים לעיתים קרובים לסיוע בהקלה על כאב הנגרם כתוצאה מעמידה והליכה ממושכת.
  9. מדרסים לעקב –  מדרסים על נועדו על מנת לספק אקסטרא תמיכה וריפוד לעקבים. מדרסים אלו יכולים לסייע בהפחתת כאב הנגרם ממצב כגון דורבן בעקב ויכול גן לעזור בשיפור היציבה והאיזון.

מבין כל המדרסים, אם צריך לבחור את המדרסים הטובים ביותר, המדרסים הטובים ביותר יהיו אלו שיתיאמו באופי אישי לצרכים ולבעיות ברגל אותם אתם מנסים לפתור. מדרס שמתאים לקשת נמוכה לדוגמא, לא יהיה בהכרח יעיל לקשת גבוהה. לכן חשוב לוודא שמקבלים אבחון מקצועי ומדויק לסוג הבעיה ועל פי האבחון להתאים את סוג המדרס.

לסוגי המדרסים שלנו לחצו כאן

עוד כתבות שיוכלו לעניין אותך...

דילוג לתוכן